Operativ Management

En konsult från Opus Management har många års erfarenhet från flera olika organisationer och roller. Detta för att ge dig och din organisation ett brett och djupt perspektiv baserat på praktiska exempel på vad som fungerar bra och vad man bör undvika under ett pågående förändringsarbete.

Operativ Management

Vår filosofi grundar sig på att du planerar vad du ska genomföra, genomför det, följer upp med mätbara nyckeltal samt korrigerar för ytterligare optimering.

En Operativ ledare från Opus Management har många års erfarenhet från flera olika organisationer och roller. Detta för att ge dig och din organisation ett brett och djupt perspektiv baserat på praktiska exempel på vad som fungerar bra och vad man bör undvika under ett pågående förändringsarbete. En konsult kan inte lösa ett förändringsarbete själv, det kommer att krävas en rejäl insats från hela organisationen för att förändringen ska lyckas nå uppsatta mål enligt överenskommen tidsplan och inom budgeten för förändringsprojektet.

Automation och AI är redan här, det är inget som kommer i framtiden. Men vi vet att det fortfarande är människor som behöver planera, genomföra och följa upp en logistik eller produktionsverksamhet. Dessa personer behöver en tydlig struktur för att kunna optimera sin verksamhet i förändringsprojekt. Här kan vi hjälpa er. Vi har en arbetsmodell där du planerar och följer upp din verksamhet med fokus på produktivitet, lönsamhet och kvalité på ett strukturerat sätt.

Operativ Management

Vår filosofi grundar sig på att du planerar vad du ska genomföra, genomför det, följer upp med mätbara nyckeltal samt korrigerar för ytterligare optimering.

En Operativ ledare från Opus Management har många års erfarenhet från flera olika organisationer och roller. Detta för att ge dig och din organisation ett brett och djupt perspektiv baserat på praktiska exempel på vad som fungerar bra och vad man bör undvika under ett pågående förändringsarbete. En konsult kan inte lösa ett förändringsarbete själv, det kommer att krävas en rejäl insats från hela organisationen för att förändringen ska lyckas nå uppsatta mål enligt överenskommen tidsplan och inom budgeten för förändringsprojektet.

Automation och AI är redan här, det är inget som kommer i framtiden. Men vi vet att det fortfarande är människor som behöver planera, genomföra och följa upp en logistik eller produktionsverksamhet. Dessa personer behöver en tydlig struktur för att kunna optimera sin verksamhet i förändringsprojekt. Här kan vi hjälpa er. Vi har en arbetsmodell där du planerar och följer upp din verksamhet med fokus på produktivitet, lönsamhet och kvalité på ett strukturerat sätt.

I en förändringsprocess är det viktigt att ha kontroll över:

Processer & processoptimering

Att försöka optimera en ej väl genomlyst process kan innebära ökade kostnader och bristande kvalité. I en förändringsprocess är det viktigt att vända på alla stenar och avväga insats mot output i respektive processteg som behöver ses över.

Resursallokering & resursoptimering

Att ha rätt individer schemalagda inom rätt delprocess under optimal tid på dygnet är en framgångsfaktor inom alla verksamheter. Ett arbetsschema är en plan, men det är väldigt viktigt att ha en agil organisation som kan justera och optimera under pågående arbetsskift. Att sedan följa upp planen mot utfall av resurser är ett perfekt sätt för en operativ ledningsgrupp att arbeta med ständiga förbättringar.

Kvalité med tydlig återkoppling till berörd part

Inom e-handel med korta ledtider och höga förväntningar från kunder och konsumenter behöver samtliga delar av logistikkedjan känna ett ägandeskap för sin respektive process och det gods som hanteras. Detta för att slutkonsumeneten ska uppleva en kvalité och servicenivå i världsklass.

Kostnadskontroll

Alla beslut som tas under en förändringsresa måste man ha kontroll på hur det påverkar kostnader, samt även intäkter i förekommande fall. Att ta rätt beslut mot rätt beslutsunderlag är en nyckelfaktor som gör att ett förändringsprojekt kan lyckas.